
Zes vragen over het opstellen van een V&G plan:
Wie stelt een V&G-plan op?
Wat is het verschil tussen een plan ontwerpfase en uitvoeringsfase?
Een V&G-plan opstellen, hoe doe je dat?
Wat moet er bijvoorbeeld in een VG-plan staan?
De laatste stap, het V&G dossier opleveren bij de bouw
Hulp nodig bij het opstellen van een V&G-plan?
Een V&G-plan opstellen
Een goed V&G-plan opstellen vereist gedetailleerde aandacht voor mogelijke risico’s tijdens een project. Een V&G plan via IVARBO, neem direct contact op? Hier zijn enkele stappen om je te helpen bij het opstellen van dit jaarplan:
- Projectinformatie verzamelen: Verzamel alle relevante informatie over het project, waaronder de projectlocatie, de aard van het werk, de betrokken partijen, de duur van het project en eventuele specifieke vereisten.
- Overleg met externe partijen: Als er meerdere partijen op de bouwplaats werken, overleg dan met hen en vraag uit wat de belangrijkste risico’s, gevaren en maatregelen zijn op het gebied van veilig en gezond werken. Deze informatie integreer je op een later moment in het V&G-plan.
- Risicoanalyse uitvoeren: Begin met het in kaart brengen van risico’s op het project,een project Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Denk aan gevaren en risico’s zoals hijsen en verplaatsen van lasten, gevaarlijke stoffen, machines en materieel, elektriciteit en werken op hoogte. Maak een lijst en beoordeel de kans op ongevallen of verzuim.
- Wet- en regelgeving: Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle geldende wet- en regelgeving met betrekking tot bouwveiligheid en gezondheid. Zorg ervoor dat je plan aan deze eisen voldoet.
- Veiligheidsmaatregelen bepalen: Stel maatregelen op om de geïdentificeerde risico’s aan te pakken. Pas hierbij de arbeidshygiënische strategie toe, dus neem maatregelen bij de bron. Geef duidelijk aan wie verantwoordelijk is, de uitvoeringsdatum en de deadline.
- Maatregelen uitvoeren: Zorg ervoor dat alle veiligheidsmaatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd op de bouwplaats. Zie hier ook op toe door het plannen van werkplekinspecties.
- Werkwijze beschrijven: Beschrijf hoe het project wordt uitgevoerd en welke veiligheidsmaatregelen worden genomen. Beschrijf deze wijze waarop de communicatie plaatsvindt, iedereen op de bouwplaats moet op de hoogte zijn van de inhoud en de procedures. Gebruik duidelijke instructies en beschrijf waar nodig procedures.
- Verantwoordelijkheden vastleggen: Definieer de verantwoordelijkheden van de werkgever, werknemers, onderaannemers, opdrachtgever en anderen. Zorg voor helderheid over wie welke taken heeft.
- Actueel houden: Houd het V&G-plan up-to-date, vooral bij veranderingen op het project (bijvoorbeeld de planning). Zorg ervoor dat alle betrokkenen op de hoogte zijn van de inhoud
Wat moet er bijvoorbeeld in een VG-plan staan?
Nu we weten welke stappen genomen moeten worden, is de volgende stap het opstellen ervan. Hieronder diverse voorbeelden van informatie die terug moeten komen in het plan. Volgens artikel 2.28 van het Arbobesluit moet een VG-plan in ieder geval de volgende onderdelen bevatten:
- Overzicht van de betrokken natuurlijke personen en rechtspersonen (bedrijven);
- Naam van de coördinator gedurende de ontwerpfase; (dit zijn de taken van V&G coördinator)
- Naam van de coördinator gedurende de uitvoeringsfase;
- Vastlegging van welke personen of partijen op ieder moment en voor bepaalde taken verantwoordelijk zijn;
- Beschrijving van de manier waarop de samenwerking tussen werkgevers en eventueel zelfstandig werkenden op de bouwplaats plaatsvindt. Daarnaast dient beschreven te worden welke voorzieningen daarbij getroffen zijn on hoe toezicht gehouden zal worden;
- Beschrijving van de manier waarop werkgevers en medewerkers op de bouwlocatie samenwerken en overleggen. Daarnaast ook een beschrijving van de manier waarop medewerkers worden ingelicht en geïnstrueerd;
- Beschrijving van hoe om wordt gegaan met bijzondere risico’s en risico’s als gevolg van de samenwerking;
- Overzicht van hoe gezamenlijke risico’s worden aangepakt. Hierbij kan gedacht worden aan begaanbaarheid van het bouwterrein, draagkracht van de grond, toezicht op de kwaliteit van steigers en intern transport;
- Of er asbest of asbesthoudende producten, verontreinigde waterbodems of grond, of verontreinigd grondwater of water aanwezig is; (bekijk de Asbest Cursus)
In het geval van bouwwerkzaamheden en doorgaande exploitatiewerkzaamheden: wijze van omgaan met gevaren als gevolg van de wisselwerking daartussen; - Rapporten en onderzoeken die als onderbouwing dienen van de organisatorische, bouwkundige en technische keuzen die worden gemaakt, gerelateerd aan de veiligheid en gezondheid van de medewerkers en zelfstandigen op de bouwplaats; en wijze van toezicht op de naleving van de maatregelen in het plan.
Dit voorbeeld van onderdelen van een V&G plan geeft hopelijk een beter inzicht in onderdelen die terugkomen in dit plan.
De laatste stap, het V&G dossier opleveren bij de bouw
Een V&G-dossier wordt opgesteld bij de oplevering van een bouwwerk en vormt een belangrijk naslagwerk voor de gebruiks- en onderhoudsfase. Het dossier bevat alle informatie die nodig is om toekomstige werkzaamheden veilig en gezond uit te voeren, zoals materiaalkeuzes, onderhoudsvoorschriften en risico’s bij renovatie of sloop.
Meestal wordt het dossier opgesteld door de opdrachtgever of coördinator. Zo blijft de aandacht voor veiligheid en gezondheid niet beperkt tot de bouwfase, maar wordt ook na oplevering blijvend geborgd.
Heeft jouw organisatie hulp nodig bij het opstellen van een V&G-plan?
Hulp nodig bij het opstellen van een V&G-plan? Kies dan voor IVARBO, onze adviseurs kunnen een V&G-plan opstellen dat aan alle eisen voldoet.
Neem vandaag nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken van een V&G plan opstellen voor jouw organisatie.
Lees meer over V&G Plan opstellen






