Hoeveel BHV is er nodig in een bedrijf? Er is geen precies antwoord op deze vraag, omdat dit afhankelijk is van verschillende factoren. De Arbowet heeft namelijk sinds 2007 geen exact aantal in de wet- en regelgeving staan. In de Arbowet (artikel 15) staat wel dat iedere werkgever verplicht is bedrijfshulpverlening te organiseren en één of meer bhv’ers aan te wijzen. Vroeger was dit één werknemer per vijftig, maar deze regel is aangepast in de wet en regelgeving.
In dit blog lees je verschillende factoren die nodig zijn voor het bepalen van hoeveel bedrijfshulpverleners nodig zijn per organisatie. Verder lees je in dit blog een aantal handige tips die je verder op weg helpen om te bepalen hoeveel BHV nodig is.
Ontdek de mogelijkheden van BHV cursussen bij IVARBO. IVARBO verzorgt al meer dan vijftien jaar cursussen en bedrijfscertificeringen. Met een beoordeling van 8,6 en meer dan 20.000 opgeleide cursisten weten wij precies hoeveel BHV er nodig is voor jouw organisatie. Wil je de essentie van BHV leren, lees dit het blog ‘betekenis van BHV‘.
Hoeveel bhv’ers dient een bedrijf te hebben?
De Arbowet geeft richtlijnen, maar de precieze aantallen? Die hangen af van de risico’s in je bedrijf. Dat verschilt per branche en is afhankelijk van de omvang en aard van de werkzaamheden. Een kantoor met 10 mensen heeft andere risico’s dan een kantoor met 200 werknemers verdeeldo ver meerdere etages of een fabriek met gevaarlijke machines.
Toch is er één basisregel: op ieder moment van de dag moeten er voldoende BHV-ers aanwezig zijn. Ook bij ziekte en vakanties. Zelfs in kleine organisaties zijn al gauw twee bedrijfshulpverleners nodig. Er moet dus altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig zijn op de werkvloer.
Ook uit het bedrijfsnoodplan blijkt hoeveel bedrijfshulpverleners nodig zijn. Daarin is onder andere beschreven welke noodsituaties zich kunnen voordoen in de organisatie. Op basis van deze scenario’s kan het aantal BHV-ers dat nodig voor een goede afwikkeling worden bepaald. Denk daarbij altijd aan het motto: “veiligheid voor alles!”.
3 tips om het juiste aantal bhv’ers berekenen
De Arbowet geeft geen duidelijke aantallen per bedrijf. Toch zijn er manieren om erachter te komen hoeveel bhv een bedrijf nodig heeft. Hierdoor kun je zelf proberen het aantal bedrijfshulpverleners te berekenen. Kom je er niet uit? Neem contact op met IVARBO en wij helpen je graag verder bij het bereken van het aantal BHV’ers voor jouw organisatie.
- Breng de risico’s van het bedrijf in kaart
Heeft je bedrijf te maken met brandgevaar, machines, gevaarlijke stoffen, minder zelfredzamen of een grootschalige locatie? Dan heb je doorgaans meer bhv-ers nodig. Is de locatie kleinschalig en zijn er vooral beeldschermen en bureaustoelen? Dan heb je minder BHV-ers nodig, maar niet te weinig! Zorg dat er altijd een BHV-er is die snel kan ingrijpen. - Kijk naar het aantal aanwezigen (werknemers, bezoekers, patiënten)
In een klein bedrijf van 10 personen is twee bhv-ers in het algemeen voldoende, maar heeft je bedrijf meerdere verdiepingen, werkplekken of ploegen? Dan heb je al snel meerdere BHV-ers nodig. De vuistregel minstens één BHV-er per 50 medewerkers is achterhaald en geldt sinds 2007 niet meer. - Hou rekening met vakanties en afwezigheid
Die ene BHV-er in je bedrijf is een topper, maar hij of zij heeft ook wel eens vrij. Zorg daarom voor reserve-bedrijfshulpverleners. Niets zo vervelend als een ongeluk zonder iemand die weet wat te doen. Zorg dat er voor elke BHV-er een back-up is. Zo voorkom je dat er tijdens een ongeval niemand weet hoe de AED werkt. - Wat is de locatie van het bedrijf?
Vraag jezelf af: hoe snel zijn hulpdiensten ter plaatse? In een grote stad zijn er vaak snel hulpdiensten, maar in een afgelegen magazijn kan dat langer duren. In dat geval zijn extra bedrijfshulpverleners handig. Een risico inventarisatie en evaluatie helpt om dit allemaal in kaart te brengen en de restrisico’s te bepalen. Ieder bedrijf is anders, dus kijk wat past bij jouw organisatie.
Wat als er toch iets misgaat?
De bedrijfshulpverleners zijn getraind en voorbereid maar zorg ook dat alle medewerkers zijn voorbereid op noodsituaties. Het is belangrijk dat zij de vluchtroutes kennen, weten hoe ze alarm moeten slaan en weten wie ze moeten waarschuwen. Door regelmatig en ontruimingsoefening te houden weet iedereen wat te doen in noodgevallen.
Wist je dat BHV ook nog eens goed is voor de sfeer? Mensen voelen zich veiliger en meer op hun gemak als ze weten dat er iemand is die een oogje in het zeil houdt. Benieuwd waarom een BHV herhalingscursus ook belangrijk is? Dat lees je in dit blog.
Heb je nog vragen na het lezen van dit blog over hoeveel bhv’er jouw organisatie nodig heeft? Neem dan contact op met IVARBO en onze adviseurs staan klaar om je van advies te voorzien.